keskiviikko 2. toukokuuta 2018

Matkapäiväkirja - Mexico 2018 - Päivä 4: Just one Mexican Minute!

Heräsin, selkä tulessa. Argh. Vaatetta päälle ja aamupalalle. Lisäsimme aamupalalle omista eväistä valikoimaan mehua, banaania, kurkkua ja valmispuuroa. Kädetin kahvini kanssa kaataessani sokeripurkista noin desin sokeria kuppiin. Vaikka kauhoin kaiken ei-sulaneen sokerin pois puuroni sekaan ja lisäsin kahvia, oli se silti aivan juomakelvottoman makeaa, joten kaadoin sen viemäriin.

Päivän agendana oli vierailla kahdella eri torilla, löytyivät kartasta nimellä Mercado 28 ja Mercado 23. Menimme ensin lähempään näistä kahdesta, joka selkeästi oli turistihenkisempi näistä kahdesta torista, kun mercado 23 oli selkeästi suunnattu enemmän paikallisille ja siellä oli mm. paljon piñatoja ja jättimäisiä 3 kilon metri kertaa kaksi kokoisia juustonaksusäkkejä.

Kumpikin kuitenkin meistä ei tykkää tinkaamisesta näillä markkinoilla ja näistä sisäänheittäjähuutelijoita. ”Hello my friend, come see my shop, just one mexican minute! We have souvenirs, cuban cigars, t-shits that change colors, try free tequila samples” jne. Jostain syystä yhtäkkiä joku amerikkalainen turisti (aksentista veikkaisin että jostain keskilännestä) kysyy meiltä että mistä olemme, sanomme että ”Finland”, ja hän vastaa että nämä kaksi tyttöä ovat Norjasta ja Tanskasta (joilla myös oli hyvin amerikkalais-sävytteinen aksentti, but you never know nowadays)! Saimme heiltä hyviä neuvoja missä käydä, miten mennä lentokentälle miten tingata jne. Noh, kokeilimme tätä heidän ehdottamaa tinkaamismenetelmää; jos se myyjä olisi puhunut suomea, keskustelu olisi mennyt kutakuinkin näin:

- Miia: paljonko tämä maksaa?
- Myyjä: $60
- Miia: miten olis $30?
- Myyjä: tää on niin halpa hinta että et tuu sitä halvemmalla mistään löytämään, että voitteko painua v*ttuun *ja myyjä poistuu paikalta*
- Miia ja Anssi: ....

Loppujen lopuksi löysimme saman tuotteen sieltä toisesta mercadosta (Mercado 23) lähtöhinnaltaan $10 pesoa halvemmalla, ja saimme vielä tingittyä $10 hinnasta pois, eli maksoimme $40, eikä tinkimisessä ollut mitään ongelmia, äijä oli vaan silleen ”okei”.

Näimme myös todella ihanan Maya henkisen rievun joka oli jäätävän suuri, totesimme että se voisi olla aika kiva kotiin sängyn päiväpeitoksi. Saimme siitäkin tingittyä pois kolmanneksen hinnasta ilman ongelmia, eli todennäköisesti edelleen maksoimme siitä ylihintaa vaikka hinta olikin vain $250 (~12€). Sitten menimme syömään kyseisen mercadon erääseen ruokapaikkaan. Tarjoilija siinä sitten sekoili tilauksemme kanssa ja saimme kaksi samaa enchiladaa kahden erilaisen tilauksen sijaan, mutta emme jaksaneet alkaa valittamaan asiasta.

Aloimme siirtyä hostellille päin, otimme kylmän passionhedelmä-smoothien ja Kahlua-frappen ja jatkoimme matkaa. Huomasimme huoneeseen päästyämme iloksemme, että jättämämme vessan lattian siivousta anova lappu ja sen yhteyteen jättämämme rahat olivat hävinneet. Lattia myöskin oli siivottu lattiakaivoa myöten.

Pienen välikuoleman jälkeen kävimme ostamassa Bepanthenia palaneelle selälleni, läheisestä apteekista ei löytynyt kuin vauvoille tarkoitettua versiota joten sillä mentiin. Kielimuuri on kieltämättä todella suuri ongelma täällä jos et itse osaa espanjaa, sillä paikalliset lähes poikkeuksetta eivät osaa englantia, suomesta puhumattakaan. Syötiin apteekin lähellä sijaitsevasta kojusta $15 peson quesadillat ja mentiin levittelemään rasvaa palaneille alueille. Tämän jälkeen lähdimme syömään Los Archokseen, jossa söimme tähän mennessä parhaat ateriamme. Alkupalatortillojen salsat (kaikki kolme) olivat tosin niin tulista että meidän oli pakko pyytää miedompaa tomaattisalsaa tilalle. Minä tilasin jonkun banaani-coctailin ja burriton, Miia tilasi sangriaa ja kasvisvartaan. Tarjoilija alkoi jotain mussuttamaan kun emme jättäneet sitä 10% tippiä illallisen jälkeen, Miia halusi olla tiukkana että ei maksetakaan koska emme olleet 100% tyytyväisiä palveluun, mutta minä sitten luovutin, kaivoin $20 (~1€) setelin lompakosta, lisäsin nykyiseen tippimäärään ja lähdimme pois. Lopuksi vielä hostellilla tölkit Four Locosia, hieman huonoa huumoria ja nukkumaan